MAP Havířov

Aktivity v roce 2021

Staň se stavitelem

Tvořivá soutěž pro jednotlivce nebo družstva žáků 2. až 9. tříd ZŠ zaměřená na výrobu modelů z kartonových krabic s papírovými doplňky.

Poznej můj svět - Zrakové postižení a vady zraku

Dne 22. 10. 2021 jsme ve spolupráci s organizací SONS ČR připravili pro žáky ZŠ možnost vyzkoušet si handicap formou vlastního prožitku. Žáci ve třech cca 45 minutových blocích absolvovali celkem 3 tematicky zaměřená stanoviště, v rámci kterých si aktivní a prožitkovou formou přiblížili svět slabozrakých a nevidomých osob ve společnosti. Na programu byla beseda s nevidomou osobou a ukázka pomoci asistenčního pejska, seznámení se speciální didaktickou technikou pro nevidomé (např. PC s hlasovým výstupem, klávesnice s Braillovým písmem aj.), nácvik prostorové orientace a pohybu s vyloučením zraku (tzn. praktické cvičení v přírodním i vnitřním prostředí) a další aktivity.

Projektová výuka jako efektivní nástroj rozvoje žáků

Dne 4. 10. 2021 se účastníci workshopu pro pedagogy ZŠ dozvěděli, jak může projektová výuka pomáhat žákům s emocionálními obtížemi (např. u nadaných dětí), jak projektová výuka rozvíjí u žáků sociální dovednosti a jak umožňuje individualizaci výuky a konstruktivistický přístup i v jiných předmětech, než je matematika. Lektorkou byla Mgr. Monika Delinčáková.

Dotační seminář III – nové programové období 2021-2027

Dne 23. 9. 2021 se konal pro ředitele mateřských a základních škol, ZUŠ, SVČ, ekonomy a účetní MŠ a ZŠ seminář, jehož hlavní náplní byly plánované dotační výzvy z evropských fondů pro rok 2021, plánované národní a regionální výzvy z různých zdrojů pro rok 2021, nové programové období 2021-2027 a seznam investičních priorit SR MAP Havířov v programovém období 2021-2027.

Seminář o školním stravování

Dne 14. 9. 2021 se konal seminář pro zaměstnance školních jídelen a vedení škol se zaměřením na financování školní jídelny a s ochutnávkami hotových pokrmů. Seminář vedl MVDr. Martin Svoboda, ředitel ZŠ Školní Havířov, který dříve působil jak odborný pedagog na Vyšší odborné škole Havířov a 10 let působil v gastronomickém pořadu „Pod pokličkou“ vysílaný Českou televizí.

Den romské kultury

Ve spolupráci s lektory z brněnského Muzea romské kultury jsme připravili dne 31. 8. 2021 odpolední interaktivní osvětovou akci pro veřejnost, rodiče a děti. Lektoři během dvouhodinového programu představili klíčové milníky romské historie, zajímavosti ze světa romské kultury, hudby či typické kuchyně vč. praktických ukázek a ochutnávek. Nevynechali ani malou exkurzi do romských tradic a jazyka. Následovala beseda se zástupkyní mladé romské generace na téma soužití Romů s majoritní českou společností.

Vítání léta dětí s rodiči, aneb poznejme svět autismu II

Osvětová akce pro veřejnost, rodiče, děti a možnost konzultace s odborníkem. Ve spolupráci s centrem ADAM – autistické děti a my, z.s. v Havířově se v pátek 25. 6. 2021 mohli zájemci dozvědět, jak se učí, jak si hrají a jak komunikují autisté.

Herna finanční gramotnosti s MAPíkem finančníkem

Projektové dopoledne v Městské knihovně Havířov pro žáky II. stupně ZŠ z území ORP Havířov. Žáci se prostřednictvím deskové hry Finanční svoboda starají o peníze fiktivní české rodiny, která simuluje realitu hospodaření s penězi v rodinách. Úkolem hráčů je v průběhu 30 let splnit cíle, které si rodina stanoví (pořízení rodinného domu nebo vysněné dovolené) a dosáhnout přitom finanční nezávislosti. Žáci používají běžné produkty jako stavební spoření nebo hypotéky a čelí stejným situacím jako v reálném životě – zvýšení daní, ztrátě zaměstnání, nemoci nebo propadu na burze. Zábavnou formou si žáci zvyšují finanční a ekonomickou gramotnost pro osobní život. Hra je odborně vedena lektory z řad havířovských knihovníků, kteří prošli dvoudenním intenzivním školením.

Zvyšujeme čtenářskou gramotnost napříč vyučovacími předměty

Vzdělávací akreditovaný seminář PhDr. Libora Kyncla se konal 8. 6. 2021 v Městské knihovně Havířov a byl určen pro pedagogy ZŠ, kteří s žáky ve svých hodinách pracují s písemnými informacemi a zdroji (např. učitelé F, Bio, Ch, Z, D, Čj, Cizí jazyk, Ov aj.) a zpracovávají je. Cílem bylo seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení, dále předvedení využití metod rozvíjejících u žáků ČG formou nácviku čtenářských strategií.

Augmentativní a alternativní komunikace

Vzdělávací seminář pro rodiče dětí z MŠ se konal 3. 6. 2021 v MŠ Paraplíčko. Hlavním obsahem byl stručný vhled do augmentativní a alternativní komunikace (AAK), přínos a význam manuálních znaků v oblasti komunikace u dětí, seznámení s dynamickými systémy v rámci AAK – znak do řeči, znaky dle Anity Portman, jazykový program Makaton, dále také videoukázky, kazuistiky, příklady z praxe a nácvik vybraných znaků.

Vyhodnocení soutěže Kutílci

Na podzim roku 2019 vyhlásil magistrát v rámci projektu MAP II žákovskou soutěž Kutílci. Děti měly vytvářet modely na téma zoopark, dinopark a sluneční soustava. Můžete se podívat na reportáž TV Polar, nebo záznam ze slavnostního vyhodnocení soutěže na YouTube.

Podnětné prostředí v mateřské škole

Ve dnech 31. 5. a 1. 6. 2021 se v Městské knihovně Havířov konal dvoudenní vzdělávací webinář pro pedagogy MŠ. Účastníci se v rámci semináře seznámili se základními znaky podnětného, fyzicky i psychicky bezpečného prostředí ve třídě mateřské školy. Vyzkoušeli si, jak ve své třídě vytvořit prostředí, a to jak materiální, tak i sociální (pravidla), které odpovídá požadavkům RVP PV. Takto upravené prostředí slouží k výuce a vzdělávání formou integrovaného učení hrou a činnostmi a přispívá k rozvoji zdravé, samostatné a kreativní osobnosti dítěte.

GeoGebra jako nástroj rozvoje matematické gramotnosti na ZŠ

Ve dnech 17.-18. 5. 2021 se pod vedením Mgr. Veroniky Havelkové konal webinář pro učitele matematiky na ZŠ. Cílem webináře bylo základní seznámení s programem GeoGebra tak, aby každý účastník zvládl vytvářet vlastní didaktické materiály pro výuku, dále seznámení s postupy, které vedou žáky k lepšímu pochopení učiva a zároveň jsou pro ně motivační, práce v duchu konstruktivistické pedagogiky, základní ovládání prostředí 3D.

Hravé počítání

Aktivita na podporu matematické pregramotnosti v MŠ. Putovní truhlice s matematickými hrátkami pro předškoláky ukrývá metodický sešit s návody k celkem 10 matematickým úkolům a hrám zaměřeným na různé oblasti matematické pregramotnosti.

Aktivizace desetkrát jinak pro ZŠ

Vzdělávací webinář pro pedagogy I. a II. stupně ZŠ a ZUŠ se konal 20. 4. 2021 pod vedením lektorky Mgr. Petry Mařádkové. Úvod hodiny je zásadní
časovou investicí, která se nám vrátí v podobě navázání spolupráce s žáky, jejich aktivizací, motivací a prohloubením jejich zájmu. Účastníci měli možnost seznámit se s více než desítkou kreativních nápadů, které lze realizovat i s minimální časovou investicí. Zefektivní tak své pedagogické úsilí a posílí odpovědnost žáků za jejich učení, což je obzvláště v době distanční výuky obrovský benefit.

Reflexe desetkrát jinak pro ZŠ

Vzdělávací webinář pro pedagogy I. a II. stupně ZŠ a ZUŠ se konal 20. 4. 2021 pod vedením lektorky Mgr. Petry Mařádkové. Přestože je reflexe na konci hodiny významným nástrojem sebehodnocení u žáků a rozvíjí jejich motivaci se učit, chybí často pedagogům pro jejich realizaci čas i nápady. Účastníci měli možnost seznámit se s více než desítkou kreativních nápadů, jak ukončit smysluplně vyučovací hodinu svým žákům a to jak ve výuce prezenční, tak také distanční.

Riziková komunikace na internetu

Informační beseda pro rodiče o fenoménech spojených s rizikovou komunikací na internetu se konala dne 8. 4. 2021.

Rizika virtuální komunikace

Vzdělávací akreditovaný webinář pro pedagogy ZŠ zaměřený na ústřední témata spojená s rizikovým chováním na internetu se konal dne 6. 4. 2021 ve spolupráci s lektorem Centra PRVoK/E-Bezpečí UP Olomouc.

Vyhledávání a rozvíjení nadaných dětí a mimořádně nadaných dětí v podmínkách běžné MŠ

Vzdělávací akreditovaný webinář pro pedagogy MŠ a asistenty pedagogů MŠ se konal ve dnech 15.-16. 2. 2021 pod vedením lektorky Mgr. Stanislavy Korcové z KVIC Nový Jičín. Vzdělávací program byl zaměřen na vyhledávání a rozvoj nadaného dítěte v praxi běžné mateřské školy. Účastníci se seznámili jak se způsoby vyhledávání nadaných a MiND, tak s jednotlivými oblastmi, které péče o nadání v rámci výchovně vzdělávacího procesu mateřské školy obnáší, vč. konkrétních příkladů z praxe.

Jak na distanční výuku matematiky?

Vzdělávací webinář pro pedagogy matematiky se konal dne 22. 2. 2021 pod vedením lektorky Veroniky Havelkové. Program byl zaměřen na software využitelný při online výuce, využití webových stránek sloužících k výuce online, GeoGebra – tvorba vlastních materiálů a jejich sdílení, komunikaci s žáky online (např. Nearpod, Kahoot), praktické využití jednotlivých nástrojů k distančnímu učení matematiky.

Veletrh středních škol Moravskoslezského kraje 2020/2021

Ve dnech od 18. 1. až 4. 2. 2021 se uskutečnila online prezentace středních škol v našem kraji po jednotlivých okresech.

Přejít nahoru