MAP Havířov

Aktivity v roce 2020

Drogové a virtuální závislosti

Vzdělávací webinář pro pedagogy se konal 15. 12. 2020 pod vedením lektora Tomáše Veličky, ředitele Poradny pro primární prevenci Ostrava, z.s.

Komunikace s problémovým rodičem

Vzdělávací webinář pro pedagogy se konal 7. 12. 2020 pod vedením lektora Tomáše Veličky, ředitele Poradny pro primární prevenci Ostrava, z.s. Účastníci získali důležité informace o možnostech komunikace s rodiči rizikových žáků, komunikačních strategiích, šumech v komunikaci mezi aktéry komunikace, technikách aktivního naslouchání, ale také o souladu verbální a nonverbální komunikace.

Rizika internetu a netolismus

Vzdělávací webinář pro pedagogy se konal 3. 12. 2020 pod vedením lektora Tomáše Veličky, ředitele Poradny pro primární prevenci Ostrava, z.s. Účastníci získali důležité informace o rizicích sociálních sítí, chybách v elektronické komunikaci, sextingu, kybergroomingu a kyberšikaně a byli seznámeni s možným řešení rizik. Druhá část se věnovala závislostem a možnostem jejich léčby.

Šikana a kyberšikana

Vzdělávací webinář pro pedagogy se konal 23. 11. 2020 pod vedením lektora Tomáše Veličky, ředitele Poradny pro primární prevenci Ostrava, z.s. Účastníci získali důležité informace o problematice šikany a kyberšikany, úloze školy při jejich řešení a typologii kyberagresorů.

Podpůrný webinář pro začátečníky v MS Teams a MS Forms

Dne 4. 11. 2020 jsme se v rámci webináře pro pedagogy věnovali základům práce pedagoga v aplikaci MS Teams a MS Forms: Jak založit tým a jak naplánovat online schůzku se svými žáky, jak to udělat, aby mě žák „nevyhodil“ z hodiny během online výuky, jak sdílet prezentaci se svými žáky, jak získat a uložit prezenční listinu účastníků online výuky, jak žákům zadat úkol a jak vytvořit jednoduchý test.

Programy prevence do ZŠ

Interaktivní prožitkové programy pro žáky základních škol jako primární prevence rizikových jevů jejich chování na ZŠ zaměřené na informování o vybraném tématu s cílem minimalizovat rizika projevů chování a přispět k rozvoji jejich pozitivního sociálního chování a psychosociálních dovedností.

Být dobrým kamarádem: Interaktivní zážitkový program zaměřený na uvědomění si podstaty přátelství, kamarádství a jeho důležitosti pro lidský život. Cíle programu: učit děti být dobrým kamarádem, naučit se rozpoznat nevhodné chování a omluvit se za ně, ale také udržet tajemství a důvěru.

Když to ve mě vře: Vztek a agresivita bývají často součástí životů mnoha dětí, a proto by se měly naučit, jak s ním zacházet. Cíl programu: ukázat dětem, jak se mohou lépe vyrovnávat se svým strachem, hněvem a frustrací, a také zjistit, jak lze řešit konflikty s druhými konstruktivně.

Jiný neznamená divný: Předsudky uzavírají možnost komunikace, zvyšují strach, vzbuzují xenofobii, stupňují napětí, nesou nebezpečí konfliktu. Na druhé straně vedou k pocitu nadřazenosti, v extrému i k projevům rasismu. Cíl programu: zaměřit se na důležitost života bez předsudků a poukázat na jedinečnost každého člověka.

Včelky do školky / Včely do školy

Zážitková polytechnika pro všechny MŠ a ZŠ. Děti se jedinečnou a zážitkovou formou měly možnost dozvědět se nejen o včelaření, ale i historii včelařství a životním prostředí včel. Včelař jim vyprávěl o životě včel, včelaření i včelích produktech, předvedl jim různé praktické ukázky výroby svíček a medových produktů. Lektorem byl Jiří Vavřík, vedoucí včelařského kroužku AMBROŽÍCI Havířov.

Tematické školní jarmarky

Program na podporu finanční gramotnosti ve školách. Cílem bylo vyrobit a prodat na jarmarku výrobky a za získané peníze uskutečnit svůj podnikatelský záměr (např. výlet, podpora/adopce zvířete v ZOO aj.). Naučit žáky prožitkovou formou hospodařit s rozpočtem, vyrobit a prodat vlastní zboží na tematicky zaměřeném školním jarmarku (např. farmářském, velikonočním, jarním apod.).

Havířovem a jeho okolím s MAPíkem

MAPík si pro všechny děti 3. a 4. tříd základních škol v ORP Havířov připravil novinku – v rámci projektu MAP Havířov II vznikl pracovní sešit s názvem „Havířovem a jeho okolím s MAPíkem“. Přestože jsou aktivity pracovního sešitu prioritně zaměřeny na rozvoj čtenářské gramotnosti, hravou formou napomohou také k uvědomění si regionální identity žáků. Pracovní sešit navazuje na aktivitu Pohádky hrou, která byla v rámci ORP Havířov realizována v minulém školním roce. Právě při realizaci Pohádek hrou vznikla myšlenka na vytvoření učebního materiálu pro žáky 1. stupně ZŠ.

Pracovní sešit byl vytvořen také pro žáky II. stupně ZŠ, konkrétně pro žáky 9. tříd s názvem “Havířovem a jeho okolím s MAPíkem II”. Aktivity obsažené v této publikaci jsou zaměřeny především na rozvoj ČG a přidanou hodnotou je prohloubení si a uvědomění si regionální identity žáků či získání nových poznatků žáků pod vedením učitele týkající se města Havířova a jeho blízkého okolí zaměřené především na vznik a historii regionu.

Učebna Google jako pomocník učitele

Google Classroom je nástroj poskytovaný zdarma pro školky a školy, který učitelům zjednoduší práci a ušetří čas v prezenční a distanční výuce. Usnadňuje propojení dětí/žáků s učiteli ve škole i mimo školu. Učebna Google šetří čas a papír a lze v ní snadno vytvářet kurzy, zadávat úkoly, komunikovat a mít vše dobře zorganizované. Webinář pro pedagogy se konal 25. a 30. 9. 2020.

Minikonference ředitelů ZŠ

Tématy minikonference, která se uskutečnila dne 14. 9. 2020 v ZŠ Moravská Havířov, byla Podpora distanční výuky na území ORP Havířov a Zdravý životní styl a jeho vliv na úspěšnost ve vzdělávání.

Specifické vzdělávací potřeby dětí a jejich příprava na školu

Dne 15. 9. 2020 se v MŠ Paraplíčko konal seminář pro rodiče a asistenty pedagogů. Seminář přiblížil rodičům dětí se SVP komplexní pohled na optimální přípravu do školy, legislativní rámce ochrany dětí a jejich možnosti vzdělávání včetně stupňů podpůrných opatření. Seznámil s programem KUPOZ pro rozvoj pozornosti, který je určen předškolním a mladším školním dětem s ADD, ADHD – nejčastější diagnózou u dětí a žáků se SVP.

Vítání léta dětí s rodiči, aneb poznejme svět autismu

Osvětová akce pro veřejnost, rodiče, děti a možnost konzultace s odborníkem. Ve spolupráci s centrem ADAM – autistické děti a my, z.s. v Havířově se 10. 7. 2020 mohli zájemci dozvědět, jak se učí, jak si hrají a jak komunikují autisté.

Dotační seminář č. 2 – Šablony III

Ve spolupráci s pracovní skupinou financování jsme dne 17. 6. 2020 připravili pro ředitele mateřských a základních škol z ORP Havířov další informační seminář zaměřený na dotační problematiku, tentokráte na téma ŠABLONY III.

MAPíkova putovní knihovna

MAPíkovu putovní knihovnu jsme rozšířili o nové knižní tituly (Memento a Běž chlapče běž!).

Den v Poslanecké sněmovně PČR s MAPíkem

Žákům 9. tříd základních škol v území ORP Havířov jsme nabídli možnost návštěvy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Žáci a jejich pedagogický doprovod si tak mohli díky projektové aktivitě příležitostně prohlédnout reprezentační prostory v budovách Poslanecké sněmovny s průvodcem a stát se součástí přímého dění na plenárním zasedání poslanců Poslanecké sněmovny jako divák.

Kazuistický seminář s odborníkem z praxe

Dne 22. 1. 2020 se v centru ADAM Havířov konal pro speciální pedagogy a školní psychology kazuistický seminář s terapeutem Mgr. Přemyslem Mikolášem na téma „Význam díla Karla Čapka a sedmi pádů českého jazyka v péči o žáky, rodiče a učitele v podmínkách MŠ a ZŠ“.

Zážitková polytechnika

Projektové aktivity zaměřené na podporu technického, přírodovědného a environmentálního vzdělávání nabízely možnost zúčastnit se motivačních exkurzí a workshopů a byla určena pro děti, žáky i pedagogy z mateřských a základních škol v rámci území ORP Havířov. Ve spolupráci s Pracovní skupinou pro trh práce jsme připravili inspirativní seznam 30 míst, které bylo možné v rámci této aktivity navštívit.

Rodilý mluvčí do škol

Projekt MAP Havířov II nabízel školám na území ORP Havířov možnost zapojit do výuky angličtiny rodilého mluvčího. Aktivita byla zaměřena na podporu cizojazyčné gramotnosti u žáků ZŠ formou tandemové výuky pedagoga školy a rodilého mluvčího v hodinách cizího jazyka na škole (tzn. společná příprava výukové lekce a společná výuka v hodině) s cílem zvýšit komunikační dovednosti žáků.

Polytechnické workshopy

Cílem aktivity bylo seznámit interaktivně žáky ZŠ s polytechnickými obory prostřednictvím odborného vybavení středních polytechnických škol působících na území ORP Havířov. Tato aktivita řešila nedostatečnou motivaci žáků 8. a 9. tříd ZŠ ke studiu technických a řemeslných oborů středních škol, nízké povědomí o uplatnění absolventů těchto oborů na trhu práce. SŠ mohou využít své Centrum kariérového poradenství a zázemí učeben, laboratoří a dílen. Žáci mohou ve škole pod vedením pedagogických pracovníků pracovat v dílnách, příp. učebnách.

EEG Biofeedback

Nadále jsme nabízeli možnost využít terapie zaměřené na zlepšení soustředění pozornosti a různých poruch učení a domluvit si návštěvu ve zřízených EEG Biofeedback střediscích v Havířově, které jsou určeny dětem MŠ a žákům ZŠ.

Kutílci

Aktivita Pracovní skupiny pro trh práce byla zaměřena na rozvoj kreativity, iniciativy a podnikavosti dětí a žáků formou manuální výroby, zapojením vlastní představivosti a týmové spolupráce v kolektivu. Děti MŠ a žáci ZŠ vytvářeli z různých materiálů tematicky zaměřený model dle přihlášené kategorie. Vítězové projektů pak absolvovali bezplatnou exkurzi se zážitkovým programem např. do Zoo, DinoParku nebo Planetária.

Mladý farmář

Úspěšně pokračovalo pilotní ověřování vzdělávacího programu, zaměřeného na intenzivní podporu přírodovědného a environmentálního vzdělávání ve školkách a školách. Program byl vytvořen jako aktivita PS Občanské kompetence v rámci projektu MAP Havířov II. Zapojeným školám byly poskytnuty přírodní prvky do školních zahrad, které podpořily manuální zručnost dětí a žáků a zavedly tak prvky EVVO ve vzdělávání a to formou školních a mimoškolních aktivit.

Přejít nahoru