Aktivity v roce 2019
Dotace pro školy a SVČ
Vzdělávací seminář se uskutečnil dne 18. 12. 2019 v Městské knihovně Havířov.
MAPíkova putovní knihovna
Ve spolupráci s Městskou knihovnou Havířov vytvořila Pracovní skupina Čtenářská gramotnost PUTOVNÍ KNIHOVNU pro žáky základních škol na území ORP Havířov s možností vypůjčit si vybrané množství (především v počtu 30 kusů) knih během celého školního roku. Pedagogové tak měli nově možnost pracovat ve třídách a hodinách českého jazyka s vybranými knižními tituly ve větším množství a podporovat tak ve výuce hromadné čtení či vytvářet základy pro přehled knižních titulů k doporučené četbě. Knižní tituly byly vybrány na základě reálných požadavků základních škol.
Hrátky s čísly
Prostřednictvím soutěže pro žáky 6. tříd ZŠ jsme popularizovali matematickou gramotnost.
Scénické čtení s MAPíkem
Připravili jsme spolu se Pracovní skupinou Čtenářská gramotnost pro všechny čtvrťáky z ORP Havířov netradiční formu propagace knižní kultury a to formu divadelního představení s knihou v ruce, tedy zvláštní druh scénického čtení, který poutavou formou předkládá divákům zcela nový zážitek z četby. Funguje jako nástroj podpory rozvoje čtenářství, obzvlášť u dětských diváků. Klíčovou součástí představení je KNIHA – hraje důležitou roli nejen jako zdroj příběhu, ale mnohdy také jako jedna z rekvizit herců. Aktivita proběhla 15. listopadu 2019 v ZUŠ Leoše Janáčka, tématem byla kniha Manolito Brejloun v podání herců z projektu Listování.cz.
EEG Biofeedback
Od září 2019 jsou na ZŠ Jarošova Havířov-Šumbark a na ZŠ a MŠ Na Nábřeží Havířov-Město v provozu EEG Biofeedback střediska zřízená v rámci MAPu a Pracovní skupiny pro rovné příležitosti. Co střediska nabízí? Možnost zlepšovat pozornost a soustředěnost u dětí, u kterých došlo během jejich vývoje k opoždění v jedné nebo více oblastech učení.
Kutílci
Další aktivita Pracovní skupiny pro trh práce byla zaměřena na rozvoj kreativity, iniciativy a podnikavosti dětí a žáků formou manuální výroby, zapojením vlastní představivosti a týmové spolupráce v kolektivu. Děti MŠ a žáci ZŠ vytvářeli z různých materiálů tematicky zaměřený model dle přihlášené kategorie. Vítězové projektů pak absolvovali bezplatnou exkurzi se zážitkovým programem např. do Zoo, DinoParku nebo Planetária.
Zážitková polytechnika
Projektová aktivita zaměřená na podporu technického, přírodovědného a environmentálního vzdělávání. Tato aktivita nabízela možnost zúčastnit se motivačních exkurzí a workshopů a byla určena pro děti, žáky i pedagogy z mateřských a základních škol v rámci území ORP Havířov.
Rodilý mluvčí do škol
Projekt MAP Havířov II nabízel školám na území ORP Havířov možnost zapojit do výuky angličtiny rodilého mluvčího. Aktivita byla zaměřena na podporu cizojazyčné gramotnosti u žáků ZŠ formou tandemové výuky pedagoga školy a rodilého mluvčího v hodinách cizího jazyka na škole (tzn. společná příprava výukové lekce a společná výuka v hodině) s cílem zvýšit komunikační dovednosti žáků.
Cesta správného nastavení hlasu
Dne 17. 9. 2019 jsme pro pro pedagogické i nepedagogické pracovníky připravili praktický workshop hlasové techniky vedený operní pěvkyní a odbornou lektorkou Mgr. Kateřinou Slukovou, který se konal v prostorách koncertního sálu ZUŠ Bohuslava Martinů v Havířově. Workshop byl zaměřený na způsoby zvládání hlasové únavy při výkonu pedagogického povolání.
Pohádky hrou
Putovní soutěž zaměřená na rozvoj čtenářské gramotnosti / pregramotnosti a regionální identity dětí MŠ a žáků 2. tříd ZŠ formou prožitkového učení na území ORP Havířov. Celá soutěž byla postavena tak, aby děti rozvíjely nejen svou čtenářskou gramotnost, ale aby získaly i nové poznatky o městě a jeho okolí, ve kterém žijí. Soutěž byla složena z 5 tematicky zaměřených stanovišť (1. Zámek, 2. Znak, 3. Kotulova dřevěnka, 4. Voda a 5. Doly). Na stanovištích plnily děti 2 úkoly v osmičlenných družstvech a v časovém limitu 15 min. Jednalo se o putovní soutěž, tzn., že byla kompletně připravena “bedna” k předání škole s úkoly, metodickým pokynem, pracovními listy, pomůckami a odměnami pro děti.
Setkání rodičů dětí se SVP na téma inkluzivní vzdělávání
Dne 28. 5. 2019 se v havířovském Centru ADAM konalo přátelské setkání rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) s odborníky z Nadačního fondu Rytmus. Cílem setkání bylo pochopit svou roli jako rodiče ve vzdělávacím procesu svého dítěte, zjistit klíčové a související zákony upravující vzdělávání a jak s jejich pomocí chránit práva svého dítěte, poskytnout radu, jak obhajovat své dítě, aby zažilo pozitivní a kvalitní vzdělávací zkušenost a především porozumět tomu, co znamená kvalitní vzdělávání a co s tím, pokud máte pocit, že vzdělávací práva dítěte byla porušena.
Soutěž o podobu našeho maskota Mapíka Havířovského
Vyhlásili jsme výtvarnou soutěž pro všechny děti a žáky 1. stupně na území celého ORP Havířov o podobu maskota našeho projektu, tzv. Mapíka Havířovského, kamaráda k učení. Soutěž probíhala od 2. 1. 2019 do 31. 1. 2019. Soutěžní komise spolu s Řídícím výborem projektu MAP Havířov II vybrala autory vítězných obrázků z každé kategorie včetně absolutního vítěze, jehož podoba se stala oficiální tváří projektu – maskota Mapíka Havířovského. Předání cen výhercům, vyhlášení absolutního vítěze a odhalení podoby maskota proběhlo v Městské knihovně Havířov dne 25. 4. 2019 za účasti náměstkyně pro školství a kulturu, Mgr. Jany Feberové.
Mladý farmář
Vzdělávací program Mladý farmář byl vytvořen jako aktivita PS Občanské kompetence v rámci projektu MAP Havířov II k podpoře environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) se zaměřením na inovativní metody, jak EVVO zařadit do výuky, jak připravit materiály, které by respektovaly potřeby dětí v MŠ a ZŠ, zvyšovaly jejich vnitřní motivaci k přírodovědnému a enviro vzdělávání a vedly tak k požadovaným výstupům s cílem zavést do škol na území ORP Havířov prvky zdravého životního stylu. Pro dosažení těchto cílů byly zapojeným školám poskytnuty přírodní prvky do školních zahrad, které podpořily manuální zručnost dětí a žáků a zavedly tak prvky EVVO ve vzdělávání a to formou školních a mimoškolních aktivit.
Neformální setkání pro učitele vyučující matematiku
Členové pracovní skupiny Matemtická gramotnost v rámci projektu MAP Havířov II pozvali učitele vyučující matematiku na 1. a 2. stupni základních škol na společné neformální setkání, které se konalo ve středu 10. 4. 2019 v Havířově. V rámci setkání byli účastníci seznámeni s plánovanými aktivitami pro žáky i pedagogy pro rok 2019 a byly jim představeny dva konkrétní semináře.
Jak pracovat s mimořádně nadanými žáky
Dne 8. 4. 2019 se v hudebním salonku Městské knihovny Havířov konal workshop pro pedagogické pracovníky 1. stupně ZŠ vedený odbornou lektorkou Mgr. Romanou Divínovou. Účastníci workshopu se seznámili s vhodnými metodami a formami práce s mimořádně intelektově nadanými dětmi (MiND) na 1. stupni základní školy, s rozšiřováním, prohlubováním a obohacováním učiva pro nadané žáky. Získali náměty pro tvoření pracovních listů a dalších materiálů pro rozvoj nadaného žáka. Dále se účastníci seznámili s možnostmi úprav školního vzdělávacího programu, sebehodnocením a dalšími formami hodnocení. Dozvěděli se také něco o problémech nadaných žáků ve škole, emoční a sociální stránce osobnosti nadaného žáka a jak s ní pracovat. Účastníci si mohli prohlédnout výukové materiály, které se osvědčily v praxi.
Den Země - Chraňme naše druhy
V pátek 26. 4. 2019 dopoledne přilákal nejen školy, ale i širokou veřejnost na náměstí Republiky v Havířově bohatý a pestrý program tradiční městské akce Den Země s podtitulem “Chraňem naše druhy”. Konaly se různé soutěže, hry, tančilo se, poskytovala osvěta, nechyběly ani tvořivé dílničky a další aktivity se zaměřením na ochranu životního prostředí. Projekt MAP se zde prezentoval formou infostánku, kde si děti i rodiče mohli zahrát s projektovým týmem ekologické pexeso, zasoutěžit si ve vědomostním kvízu o přírodě nebo zahrát si další zajímavé hry. Každý, kdo k našemu stánku zavítal, si mohl odnést malou odměnu ve formě projektového dárku.